Siirry pääsisältöön

Ruutanan lähijunayhteys

Ruutanan lähijunayhteys

Ruutanan lähijunayhteys – milloin juna viimein pysähtyy Ruutanassa?

Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan?

Ruutanalaiset ja muut Kangasalan asukkaat ovat jo vuosia odottaneet lähijunayhteyttä Tampereelle. Nyt se on lähempänä kuin koskaan.Seisakkeen paikka on selvitetty, toteutustavat on suunniteltu ja päätöksiä odotetaan.

Lähijuna muuttaisi monen arjen – matka Tampereelle lyhenisi vain 10 minuuttiin. Tämä olisi ylivoimaisesti nopein ja sujuvin tapa liikkua työpaikoille, kouluihin ja palveluihin.

Lisäksi Ruutanan asukkaat saisivat suoran yhteyden Tampereen kattavaan joukkoliikenneverkkoon, mukaan lukien ratikkaan ja bussilinjoihin, mikä helpottaisi liikkumista koko kaupunkiseudulla. Samalla junayhteys avaisi nopean ja sujuvan reitin myös pääkaupunkiseudulle.

Matka-aikavertailu Tampereelle

🚗 Oma auto ruuhka-aikaan

20–40 min

🚌 Bussi

40–60 min

🚲 Polkupyörä

40 min

🚆 Lähijuna

10 min

Ruutanan seisake – merkittävä matkustajapotentiaali

Ruutanan seisakkeella on vahva matkustajapotentiaali, joka täyttää kansainväliset kriteerit kannattavalle lähijuna-asemalle. 200 päivittäistä matkustajaa pidetään kannattavuusrajana, minkä Ruutana ylittää jo maltillisella vuorovälillä.

Nykyinen pysähtymättä ohi kulkeva kiskobussi

Matkustajamäärä: 120–130 päivässä

Tunnin välein kulkeva juna

Matkustajamäärä: 320–370 päivässä

Puolen tunnin välein kulkeva juna

Matkustajamäärä: 580–649 päivässä

Ruutanan seisake – kolme toteutusvaihtoehtoa

🟢 Vaihtoehto 1 – Edullisin ja nopein

Kuvaus: Pelkät matkustajalaiturit pääraiteille.

Kustannusarvio: 2–4 M€.

Rahoitus: Kunta

🟡 Vaihtoehto 2 – Välimalli

Kuvaus: Yksi sivuraide ja sen viereen reunalaituri.

Kustannusarvio: n. 10,2 M€.

Rahoitus: Valtio / kunta

🔴 Vaihtoehto 3 – Kattavin, mutta kallein

Kuvaus: Kaksi sivuraidetta ja reunalaiturit.

Kustannusarvio: n. 15,6 M€.

Rahoitus: Valtio / kunta

🚆 Mitä lähijuna toisi Kangasalle?

Lähijunan vaikutukset näkyisivät laajasti koko Kangasalla – se ei ole vain liikenneväline, vaan mahdollisuus kehittää kaupungin elinvoimaa, palveluita ja asumisen houkuttelevuutta.

🚄 Nopeat ja sujuvat yhteydet

Matka Tampereelle vain 10 minuutissa – työ- ja opiskelumatkat helpottuvat merkittävästi.

🏡 Kiinteistöjen arvonnousu

Hyvä joukkoliikenne nostaa asuntojen ja tonttien arvoa, houkutellen uusia asukkaita ja investointeja.

🛍️ Lisää palveluita ja elinvoimaa

Lähijunayhteys lisäisi alueen houkuttelevuutta, tuoden mukanaan uusia yrityksiä, ja palveluita

🌍 Vähemmän ruuhkia ja päästöjä

Lähijuna vähentää autoilun tarvetta, pienentää liikenteen päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta

🚆 Miksi raideliikenne on parempi vaihtoehto kuin bussi? 🚌

Ruutanan ja Tampereen välillä on tällä hetkellä linja-autoliikennettä, mutta viime vuosina joukkoliikenteen palvelutaso on heikentynyt uusien reittimuutosten myötä. Vuorovälejä on harvennettu ja matkustusaika pidentynyt, mikä on tehnyt julkisesta liikenteestä entistä vähemmän houkuttelevan vaihtoehdon. Tutkimusten mukaan raideliikenne tarjoaa monia etuja verrattuna bussiin. Tämä johtuu mm. mukavuudesta, turvallisuudesta ja ympäristövaikutuksista.

🚆 Raidekerroin – matkustajat suosivat junaa

Junassa on tasainen kulku, eikä se kärsi liikenneruuhkista. Se on mukavampi, ennustettavampi ja hiljaisempi kuin bussi.

🌍 Ympäristöystävällisyys ja energiatehokkuus

Juna kuluttaa vähemmän energiaa per matkustaja kuin bussi. Sähköjunat voivat käyttää hiilineutraalia sähköä.

⚠️ Turvallisuus – vähemmän onnettomuuksia

Raideliikenteessä on merkittävästi vähemmän onnettomuuksia kuin autoilussa tai bussiliikenteessä. Junat kulkevat omalla radallaan, eivätkä joudu liikennevirtaan.

💶 Edullisemmat ja ennustettavammat kustannukset

Junaliikenne voi palvella suurempaa matkustajamäärää tehokkaammin. Se on luotettavampi ja aikatauluiltaan tarkempi kuin bussiliikenne.

Lähteet ja lisätietoa

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viimeinen pysäkki vai uusi alku? Kiskobussien tulevaisuus vaakalaudalla

Monille paikkakunnille kiskobussit on elintärkeä yhteys, joka pitää arjen rullaamassa. Työmatkat, opiskelut ja muut menot hoituu sujuvasti, kun juna kulkee. Mutta entä jos se ei enää kuljekaan? Tässä ollaan nyt isojen päätösten äärellä: laitetaanko vanhat kiskobussit kuntoon ja jatketaan niillä matkaa, vai onko aika siirtyä rataosien sähköistykseen tai akkujuniin? Ja jos mitään ei tehdä, niin kauanko nämä vanhat vehkeet vielä kestää? Nykyisten kiskobussien käyttöikä alkaa olla tapissa , ja niiden kunnossapito nielee koko ajan enemmän rahaa.  Traficomin arvion mukaan elinkaaren jatkaminen vaatisi vähintään 20 miljoonan euron investoinnit lähivuosina , että ne saataisiin pidettyä liikenteessä edes 2030-luvun alkupuolelle asti. Uudet ratkaisut kiskobussien tilalle – mikä on paras valinta? Koska kiskobussien elinkaari on päättymässä, on mietittävä, millä ne korvataan.  Vaihtoehtoja on kyllä tarjolla:  1. Sähköistäminen – Rataosuuksien sähköistys mahdollistaisi sähköjunien kä...

Ovatko kunnat valmiita ottamaan vastuun junaliikenteestä 2030?

Keskitetystä ohjauksesta kunnalliseen vastuuseen.  Kukoistus vai kuolema? – mitä Petteri Orpon hallituksen esitys tarkoittaa julkiselle henkilöjunaliikenteelle? Kiskobussi pysäkillä Keuruulla – joukkoliikenteen kehittämisen haasteet. Petteri Orpon hallitus on valmistelemassa merkittävää muutosta julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen järjestämiseen. Muutoksen myötä vastuu henkilöjunaliikenteen suunnittelusta ja rahoituksesta siirtyisi liikenne- ja viestintäministeriöltä (LVM) Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, ja valtion suorittama rahoitus siirtyisi kunnille.  Tämä herättää kysymyksiä siitä, miten uudistus vaikuttaa julkiseen liikenteeseen, erityisesti raideliikenteen kehittämiseen ja ylläpitämiseen tulevaisuudessa. Tarve junaliikenteen lisäämiselle on tunnistettu Kunnissa ja kaupunkiseuduilla on tunnistettu kasvava tarve junaliikenteen kehittämiselle. Tämä on hyvä asia. Sujuva ja kestävä joukkoliikenne on avainasemassa, kun halutaan vähentää liikenteen päästöjä, ed...