Siirry pääsisältöön

Viimeinen pysäkki vai uusi alku? Kiskobussien tulevaisuus vaakalaudalla

Monille paikkakunnille kiskobussit on elintärkeä yhteys, joka pitää arjen rullaamassa. Työmatkat, opiskelut ja muut menot hoituu sujuvasti, kun juna kulkee. Mutta entä jos se ei enää kuljekaan?

Tässä ollaan nyt isojen päätösten äärellä: laitetaanko vanhat kiskobussit kuntoon ja jatketaan niillä matkaa, vai onko aika siirtyä rataosien sähköistykseen tai akkujuniin? Ja jos mitään ei tehdä, niin kauanko nämä vanhat vehkeet vielä kestää?

Nykyisten kiskobussien käyttöikä alkaa olla tapissa, ja niiden kunnossapito nielee koko ajan enemmän rahaa. Traficomin arvion mukaan elinkaaren jatkaminen vaatisi vähintään 20 miljoonan euron investoinnit lähivuosina, että ne saataisiin pidettyä liikenteessä edes 2030-luvun alkupuolelle asti.

Uudet ratkaisut kiskobussien tilalle – mikä on paras valinta?

Koska kiskobussien elinkaari on päättymässä, on mietittävä, millä ne korvataan. 

Vaihtoehtoja on kyllä tarjolla: 

1. Sähköistäminen – Rataosuuksien sähköistys mahdollistaisi sähköjunien käytön ja vaatisi investointeja arviolta 300 miljoonaa euroa. Alla on esitetty sähköistettäviä rataosuuksia ja niiden arvioidut investointikustannukset:

Rataosuus Investointikustannus
Joensuu–Nurmes 71 milj. €
Pieksämäki–Joensuu 81 milj. €
Parikkala–Savonlinna 24 milj. €
Haapamäen tähti + Vilppula–Mänttä 119 milj. €
Lyhyet sähköistykset (7 km) 3–7 milj. €
(Lähde: Traficom 2024 – Kiskobussiliikenne tausta-aineisto)

2. Akkujunat – Akkujunat tarjoaa modernin ja joustavan ratkaisun vähäliikenteisille rataosuuksille, sillä ne ei vaadi radan sähköistystä. Tämä mahdollistaa kustannussäästöt infrainvestoinneissa ja nopeamman käyttöönoton verrattuna perinteiseen sähköistykseen. Akkujunat on jo käytössä monissa Euroopan maissa, missä ne on osoittautuneet luotettaviksi ja ympäristöystävällisiksi vaihtoehdoiksi.

Lue lisää: Akkujunat – Raideliikenteen hiljainen vallankumous

Muita kalustoratkaisuja voisi olla myös vetyjunat, joita on jo käytössä esimerkiksi Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Vetyjunien etuna on pitkä toimintasäde ja päästöttömyys, mutta teknologia on vielä kehitysvaiheessa ja vedyn jakeluverkosto on Suomessa rajallinen.

3. Linja-autot – Joillain vähäliikenteisillä reiteillä joukkoliikenne voitaisiin hoitaa kustannustehokkaammin linja-autoilla, mutta junayhteyksien lakkauttaminen voi heikentää alueiden saavutettavuutta ja houkuttelevuutta.

Kustannukset ja hyödyt – mikä ratkaisu on järkevin?

Kiskobussien tulevaisuutta arvioitaessa on tärkeää ottaa huomioon myös taloudelliset vaikutukset. Nykyisten kiskobussikaluston ja vuoromäärän korvaavien, akkujunien tarvittava määrä olisi vähintään 8 junayksikköä. Alla oleva vertailutaulukko havainnollistaa eri vaihtoehtojen kustannuksia ja vaikutuksia:

Vaihtoehto Kustannukset Hyödyt Haitat
Nykyisten kiskobussien ylläpito 20 milj. € investointi lähivuosina Säilyttää nykyisen palvelutason Korkeat kunnossapitokustannukset, vanheneva kalusto
Sähköistäminen 300 milj. € investointi Ympäristöystävällinen, matalammat käyttökustannukset pitkällä aikavälillä Kallis ja hidas toteuttaa, ei kannattava vähäliikenteisillä reiteillä
Akkujunat 12–15 milj. € per yksikkö + latausinfran investoinnit Ei tarvitse sähköistystä, moderni ratkaisu Teknologia vielä kehittyvä, akkujen käyttöikä 5–8 vuotta Suomen olosuhteissa
Linja-autot 7 milj. € vuosikustannus Nopea käyttöönotto, joustavuus reittimuutoksissa Heikentynyt palvelutaso, matkustusmukavuus ja junayhteyksien menettäminen

Reittien sähköistysinvestoinnit akkukalustolla

Reitti Kustannusarvio
Tampere-Haapamäki/Keuruu ja Seinäjoki-Jyväskylä 7 M€ yhteinen latausasema Haapamäelle
Iisalmi-Ylivieska Sähköistetty 2024
Parikkala-Savonlinna 0 €
Joensuu-Nurmes 7 M€ latausasema esimerkiksi Lieksaan TAI sähköistys n. 7 km matkalle reitin keskelle 3 M€
Pieksämäki-Joensuu 26 M€ sähköistys Pieksämäki-Varkaus + esim. 7 M€ sähköistys Joensuu-Ylämylly (hyödyt tavaraliikenteelle) TAI Sähköistys n. 7 km matkalle reitin keskelle 3 M€
(Lähde: Traficom 2024 - Henkilöliikenteen raidemarkkinat ja palvelut Suomessa 2030-luvulla)

Tulevaisuus raiteilla – mitä päätöksiä on tehtävä nyt?

Kiskobussien kohtalo ei ole vain tekninen kysymys, vaan myös poliittinen ja taloudellinen päätös. Mikäli niiden käyttöä halutaan jatkaa, tarvitaan kiireellisiä investointeja niiden ylläpitoon. Jos taas päädytään uusiin ratkaisuihin, päätökset niistä on tehtävä pian, jotta uudet järjestelmät ehditään ottaa käyttöön ajoissa.

Onko kiskobussiliikenteelle vielä tulevaisuutta, vai onko aika siirtyä uusiin teknologioihin? Nyt on oikea hetki käydä keskustelua siitä, millaista alueellista junaliikennettä Suomessa halutaan kehittää.
Mikä ratkaisu on mielestäsi paras? Keskustelu kiskobussien tulevaisuudesta on käynnissä – nyt on aika vaikuttaa!

Veturinkuljettaja ja Rautatiealan Unionin hallituksen jäsen

Matti Jämsä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruutanan lähijunayhteys

Ruutanan lähijunayhteys Ruutanan lähijunayhteys – milloin juna viimein pysähtyy Ruutanassa? Sisällysluettelo Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Matka-aikavertailu Tampereelle Ruutanan seisake – merkittävä matkustajapotentiaali Ruutanan seisake – kolme toteutusvaihtoehtoa Mitä lähijuna toisi Kangasalle? Miksi raideliikenne on parempi vaihtoehto kuin bussi? Lähteet ja lisätietoa Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Ruutanalaiset ja muut Kangasalan asukkaat ovat jo vuosia odottaneet lähijunayhteyttä Tampereelle. Nyt se on lähempänä kuin koskaan. Seisakkeen paikka on selvitetty, toteutustavat on suunniteltu ja päätöksiä odotetaan. Lähijuna muuttaisi monen arjen – matka Tampereelle lyhenisi vain 10 minuuttiin. Tä...

Ovatko kunnat valmiita ottamaan vastuun junaliikenteestä 2030?

Keskitetystä ohjauksesta kunnalliseen vastuuseen.  Kukoistus vai kuolema? – mitä Petteri Orpon hallituksen esitys tarkoittaa julkiselle henkilöjunaliikenteelle? Kiskobussi pysäkillä Keuruulla – joukkoliikenteen kehittämisen haasteet. Petteri Orpon hallitus on valmistelemassa merkittävää muutosta julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen järjestämiseen. Muutoksen myötä vastuu henkilöjunaliikenteen suunnittelusta ja rahoituksesta siirtyisi liikenne- ja viestintäministeriöltä (LVM) Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, ja valtion suorittama rahoitus siirtyisi kunnille.  Tämä herättää kysymyksiä siitä, miten uudistus vaikuttaa julkiseen liikenteeseen, erityisesti raideliikenteen kehittämiseen ja ylläpitämiseen tulevaisuudessa. Tarve junaliikenteen lisäämiselle on tunnistettu Kunnissa ja kaupunkiseuduilla on tunnistettu kasvava tarve junaliikenteen kehittämiselle. Tämä on hyvä asia. Sujuva ja kestävä joukkoliikenne on avainasemassa, kun halutaan vähentää liikenteen päästöjä, ed...