Siirry pääsisältöön

Henkilöliikenteen loppuminen – hiljaisille radoille kohtalokas isku?

Kun henkilöliikenne päättyy rataosalta, jäljelle jäävät tavaraliikenteen toimijat joutuvat kantamaan suuremman osuuden radan ylläpidon kustannuksista, mikä johtaa väistämättä tavaraliikenteen ratamaksujen nousuun.

Tavaraliikenne maksajana – miksi lasku jää yritysten käsiin?

kuva: Teemu Saarinen
Hiljaisilla rataosuuksilla henkilöliikenteen olemassaolo ei ole taloudellisesti kannattavaa markkinaehtoisesti. Monilla rataosilla henkilöliikenteen palvelut ovat valtion tukemia, ja samalla ne auttavat jakamaan radan kunnossapidon kustannuksia useamman toimijan kesken. Kun henkilöliikenne loppuu, valtio ei enää tue kyseistä rataosaa samalla tavalla, ja radan ylläpitokustannukset jäävät kokonaan tavaraliikenteen harteille.

Tällaisessa tilanteessa ratamaksut nousevat automaattisesti, koska radan käyttömäärät vähenevät ja kunnossapitokustannuksia ei voida enää jakaa laajemman käyttäjäjoukon kesken.

Kustannusten nousu pakottaa yrityksiä maanteille – päästöt kasvavat

kuva: Pete Huttunen

Tavaraliikenteen toimijat, kuten metsäteollisuus ja kaivosteollisuus, käyttävät hiljaisia rataosuuksia raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetukseen. Näillä toimialoilla logistiikkakustannukset ovat ratkaisevassa asemassa yritysten kilpailukyvyn kannalta. Jos ratamaksut nousevat merkittävästi, tavaraliikenteen kustannukset kasvavat, mikä heijastuu nopeasti koko toimitusketjuun. Tämä voi johtaa siihen, että yritykset siirtävät kuljetuksia maanteille, mikä lisää liikenteen päästöjä ja kuluttaa tieverkkoa.

Jääkö rata tyhjäksi? Näin noidankehä voi sulkea yhteyksiä lopullisesti

Hiljaisilla rataosuuksilla henkilöliikenteen loppuminen voi käynnistää noidankehän. Kun ratamaksut nousevat, osa tavaraliikenteestä saattaa siirtyä pois radalta, mikä edelleen vähentää radan käyttöä. Lopulta rataosa voi päätyä kokonaan lakkautettavaksi, koska sen ylläpitäminen ei ole enää taloudellisesti perusteltua. Tämä olisi merkittävä isku alueiden elinvoimaisuudelle ja kestävälle liikennejärjestelmälle.

Miten rataverkko pelastetaan? Kestäviä ratkaisuja on olemassa

Hiljaisten rataosien ylläpito on osa Suomen liikenneinfrastruktuurin peruspalveluita. Henkilöliikenteen lopettaminen siirtää kustannukset tavaraliikenteen harteille ja uhkaa koko radan käytettävyyttä. Kestävä ratkaisu olisi säilyttää henkilöliikenne ja varmistaa, että valtion tuet kohdistuvat myös hiljaisten ratojen ylläpitoon, jotta ratamaksut pysyvät kohtuullisina kaikille toimijoille.

Rataverkko on elintärkeä osa Suomen logistiikkaa ja kilpailukykyä, ja sen pitkäjänteinen kehittäminen vaatii tasapainoista tukipolitiikkaa niin henkilö- kuin tavaraliikenteelle.

Veturinkuljettaja ja Rautatiealan Unionin hallituksen jäsen
Matti Jämsä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruutanan lähijunayhteys

Ruutanan lähijunayhteys Ruutanan lähijunayhteys – milloin juna viimein pysähtyy Ruutanassa? Sisällysluettelo Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Matka-aikavertailu Tampereelle Ruutanan seisake – merkittävä matkustajapotentiaali Ruutanan seisake – kolme toteutusvaihtoehtoa Mitä lähijuna toisi Kangasalle? Miksi raideliikenne on parempi vaihtoehto kuin bussi? Lähteet ja lisätietoa Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Ruutanalaiset ja muut Kangasalan asukkaat ovat jo vuosia odottaneet lähijunayhteyttä Tampereelle. Nyt se on lähempänä kuin koskaan. Seisakkeen paikka on selvitetty, toteutustavat on suunniteltu ja päätöksiä odotetaan. Lähijuna muuttaisi monen arjen – matka Tampereelle lyhenisi vain 10 minuuttiin. Tä...

Viimeinen pysäkki vai uusi alku? Kiskobussien tulevaisuus vaakalaudalla

Monille paikkakunnille kiskobussit on elintärkeä yhteys, joka pitää arjen rullaamassa. Työmatkat, opiskelut ja muut menot hoituu sujuvasti, kun juna kulkee. Mutta entä jos se ei enää kuljekaan? Tässä ollaan nyt isojen päätösten äärellä: laitetaanko vanhat kiskobussit kuntoon ja jatketaan niillä matkaa, vai onko aika siirtyä rataosien sähköistykseen tai akkujuniin? Ja jos mitään ei tehdä, niin kauanko nämä vanhat vehkeet vielä kestää? Nykyisten kiskobussien käyttöikä alkaa olla tapissa , ja niiden kunnossapito nielee koko ajan enemmän rahaa.  Traficomin arvion mukaan elinkaaren jatkaminen vaatisi vähintään 20 miljoonan euron investoinnit lähivuosina , että ne saataisiin pidettyä liikenteessä edes 2030-luvun alkupuolelle asti. Uudet ratkaisut kiskobussien tilalle – mikä on paras valinta? Koska kiskobussien elinkaari on päättymässä, on mietittävä, millä ne korvataan.  Vaihtoehtoja on kyllä tarjolla:  1. Sähköistäminen – Rataosuuksien sähköistys mahdollistaisi sähköjunien kä...

Ovatko kunnat valmiita ottamaan vastuun junaliikenteestä 2030?

Keskitetystä ohjauksesta kunnalliseen vastuuseen.  Kukoistus vai kuolema? – mitä Petteri Orpon hallituksen esitys tarkoittaa julkiselle henkilöjunaliikenteelle? Kiskobussi pysäkillä Keuruulla – joukkoliikenteen kehittämisen haasteet. Petteri Orpon hallitus on valmistelemassa merkittävää muutosta julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen järjestämiseen. Muutoksen myötä vastuu henkilöjunaliikenteen suunnittelusta ja rahoituksesta siirtyisi liikenne- ja viestintäministeriöltä (LVM) Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, ja valtion suorittama rahoitus siirtyisi kunnille.  Tämä herättää kysymyksiä siitä, miten uudistus vaikuttaa julkiseen liikenteeseen, erityisesti raideliikenteen kehittämiseen ja ylläpitämiseen tulevaisuudessa. Tarve junaliikenteen lisäämiselle on tunnistettu Kunnissa ja kaupunkiseuduilla on tunnistettu kasvava tarve junaliikenteen kehittämiselle. Tämä on hyvä asia. Sujuva ja kestävä joukkoliikenne on avainasemassa, kun halutaan vähentää liikenteen päästöjä, ed...