Siirry pääsisältöön

EK puhuu kilpailukyvystä – mutta oikeasti se ajaa vaan työehtojen romuttamista

SAK:n jäsenliitot vaatii kymmenen prosentin palkankorotusta – ja syystä. Ensimmäiselle vuodelle halutaan 6 prosenttia tai vähintään 150 euroa lisää kuussa. Toiselle vuodelle 4 prosenttia tai vähintään 100 euroa lisää. Tavoitteena on parantaa ostovoimaa ja varmistaa, että työntekijöiden elintaso ei romahda.

Ja mikä mielenkiintoisinta – työnantajaliitotkin myöntävät, että ostovoimaa pitää vahvistaa. Ero syntyy vain siinä, mikä on korotuksen taso. Työntekijäpuoli tavoittelee ostovoimaa parantavia korotuksia, mutta työnantajat tarjoilevat murusia.

Kilpailukyky edellä – mutta kenen kustannuksella?

Viime vuodet on tehty "kilpailukykyä parantavia" sopimuksia. On ollu TYKA, KIKY ja ties mitä muita kauniita nimityksiä. Käytännössä tämä on aina tarkoittanut, että työntekijät joustaa, työehdoista nipistetään ja palkankorotukset jää minimaalisiksi.

🔹 TYKA (2013–2016): Palkankorotukset oli muutaman kympin luokkaa ja työttömyysvakuutusmaksuja nostettiin.

🔹 KIKY (2016–2019): Pidennettiin työaikaa 24 tunnilla ilman palkkaa, työntekijät maksoi enemmän eläke- ja työttömyysmaksuja, ja julkisella puolella leikattiin lomarahoja -30 %.

Ja mitä saatiin vastineeksi? Ei investointeja, ei talouskasvua, ei uusia työpaikkoja.

Kilpailukyky ei parane pelkästään palkkamaltilla – mutta EK ei tätä tajua

Kilpailukyky ei synny sillä, että työntekijät venyy loputtomiin. Ruotsissa ja Saksassa palkat ovat nousseet, mutta maat ovat panostaneet myös investointeihin ja osaamiseen. Suomessa EK jankuttaa, että palkankorotukset vie kilpailukyvyn, vaikka todellisuudessa ilman ostovoimaa talous ei kasva.

  • Kun hinnat nousee, mutta palkat ei, kuluttaminen vähenee → yritysten myynti heikkenee → talous hyytyy.
  • Kun palkat nousee maltillisesti, mutta tuottavuus paranee investointien kautta → ostovoima pysyy → talous kasvaa.

EK tuntuu unohtaneen tämän yhtälön. Se haluaa palkkamalttia ja työehtojen heikentämistä, mutta samalla valittaa, että talous ei vedä.

Sovintoesitykset – kenen ehdoilla ne tehdään?

Kun työmarkkinaneuvottelut jumittaa, valtakunnansovittelija astuu kuvioihin. Ja mitenkäs yleensä käy? Sovintoesitykset on aina työnantajille sopivia.

Koska viimeksi on käynyt niin, että sovittelija tekee esityksen, jonka työntekijäpuoli hyväksyy, mutta työnantajat hylkää? Ei juuri koskaan. Tämä kertoo, että sovintoesitykset tehdään työnantajien ehdoilla – ja silti työntekijöitä syytetään, jos ne ei kelpaa.

EK:n todellinen agenda: työntekijöiden aseman heikentäminen

Jos EK oikeasti haluaisi parantaa kilpailukykyä, se ajaisi:

✔ Investointeja Suomeen, eikä pelkästään osinkojen nostoa.

✔ Pitkäjänteistä työmarkkinayhteistyötä, ei pelkkää sanelupolitiikkaa.

✔ Koulutukseen panostamista, jotta suomalainen työvoima pysyy maailman huipulla.

Mutta EK ei puhu näistä. Sen "ratkaisut" on aina samat: leikkaa palkkoja, lisää työaikaa ja vie työntekijöiltä neuvotteluvaltaa. Tämä ei ole kilpailukykystrategia, vaan työehtojen romutusohjelma.

Onko menneistä virheistä opittu? Ei näytä siltä.

Olen ollut mukana hyväksymässä näitä sopimuksia, ja jälkikäteen olo on suoraan sanottuna petetty. Työntekijät joustaa, mutta työnantajien myönnytykset on aina tilapäisiä tai näennäisiä. Kun työntekijäpuoli tekee kompromisseja, ne jää pysyviksi, mutta työnantajat vetäytyy vastuusta heti, kun mahdollisuus tulee.

Nyt on aika kääntää katse siihen, miten ostovoiman vahvistaminen ja työntekijöiden hyvinvointi hyödyttää koko yhteiskuntaa. Työmarkkinoilla reiluus ei saa tarkoittaa sitä, että vain työntekijät kantaa vastuun. Kilpailukyky ei parane työehtoja romuttamalla, vaan investoimalla ja kehittämällä työelämää pitkäjänteisesti.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruutanan lähijunayhteys

Ruutanan lähijunayhteys Ruutanan lähijunayhteys – milloin juna viimein pysähtyy Ruutanassa? Sisällysluettelo Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Matka-aikavertailu Tampereelle Ruutanan seisake – merkittävä matkustajapotentiaali Ruutanan seisake – kolme toteutusvaihtoehtoa Mitä lähijuna toisi Kangasalle? Miksi raideliikenne on parempi vaihtoehto kuin bussi? Lähteet ja lisätietoa Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Ruutanalaiset ja muut Kangasalan asukkaat ovat jo vuosia odottaneet lähijunayhteyttä Tampereelle. Nyt se on lähempänä kuin koskaan. Seisakkeen paikka on selvitetty, toteutustavat on suunniteltu ja päätöksiä odotetaan. Lähijuna muuttaisi monen arjen – matka Tampereelle lyhenisi vain 10 minuuttiin. Tä...

Viimeinen pysäkki vai uusi alku? Kiskobussien tulevaisuus vaakalaudalla

Monille paikkakunnille kiskobussit on elintärkeä yhteys, joka pitää arjen rullaamassa. Työmatkat, opiskelut ja muut menot hoituu sujuvasti, kun juna kulkee. Mutta entä jos se ei enää kuljekaan? Tässä ollaan nyt isojen päätösten äärellä: laitetaanko vanhat kiskobussit kuntoon ja jatketaan niillä matkaa, vai onko aika siirtyä rataosien sähköistykseen tai akkujuniin? Ja jos mitään ei tehdä, niin kauanko nämä vanhat vehkeet vielä kestää? Nykyisten kiskobussien käyttöikä alkaa olla tapissa , ja niiden kunnossapito nielee koko ajan enemmän rahaa.  Traficomin arvion mukaan elinkaaren jatkaminen vaatisi vähintään 20 miljoonan euron investoinnit lähivuosina , että ne saataisiin pidettyä liikenteessä edes 2030-luvun alkupuolelle asti. Uudet ratkaisut kiskobussien tilalle – mikä on paras valinta? Koska kiskobussien elinkaari on päättymässä, on mietittävä, millä ne korvataan.  Vaihtoehtoja on kyllä tarjolla:  1. Sähköistäminen – Rataosuuksien sähköistys mahdollistaisi sähköjunien kä...

Ovatko kunnat valmiita ottamaan vastuun junaliikenteestä 2030?

Keskitetystä ohjauksesta kunnalliseen vastuuseen.  Kukoistus vai kuolema? – mitä Petteri Orpon hallituksen esitys tarkoittaa julkiselle henkilöjunaliikenteelle? Kiskobussi pysäkillä Keuruulla – joukkoliikenteen kehittämisen haasteet. Petteri Orpon hallitus on valmistelemassa merkittävää muutosta julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen järjestämiseen. Muutoksen myötä vastuu henkilöjunaliikenteen suunnittelusta ja rahoituksesta siirtyisi liikenne- ja viestintäministeriöltä (LVM) Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, ja valtion suorittama rahoitus siirtyisi kunnille.  Tämä herättää kysymyksiä siitä, miten uudistus vaikuttaa julkiseen liikenteeseen, erityisesti raideliikenteen kehittämiseen ja ylläpitämiseen tulevaisuudessa. Tarve junaliikenteen lisäämiselle on tunnistettu Kunnissa ja kaupunkiseuduilla on tunnistettu kasvava tarve junaliikenteen kehittämiselle. Tämä on hyvä asia. Sujuva ja kestävä joukkoliikenne on avainasemassa, kun halutaan vähentää liikenteen päästöjä, ed...