Siirry pääsisältöön

Junaliikenteen kilpailutus tarvitsee reilut pelisäännöt – henkilöstö on avain

Matti Jämsä Junaliikenteen kilpailutus voi toimia – jos muistamme tärkeimmän

Kilpailutus voi parantaa palveluja ja säästää rahaa – vai voiko? Raideliikenteessä se toimii vain, jos muistamme, mikä saa junat kulkemaan: ammattilainen eli veturinkuljettaja.

Ilman koulutettua ja kokenutta henkilöstöä junat eivät liiku, turvallisuus ei toteudu eikä palvelu toimi. Tämä on fakta.

Kilpailutuksen onnistuminen edellyttää vastuullista valmistelua, selkeitä sääntöjä ja valtion vahvaa roolia.

Riskinä on, että kustannustehokkuuden nimissä ajetaan alas rautateiden turvallisuus, työntekijöiden oikeudet ja työmotivaatiota – ja lopulta koko järjestelmä kärsii ja tavoitellut säästöt haihtuu tuhkana tuuleen.

"Olen itse veturinkuljettaja ja työskennellyt yli 15 vuotta. Tänä aikana olen nähnyt, miten tärkeää jatkuvuus, osaaminen ja hyvä työyhteisö ovat. Kun ne murennetaan, ei kyse ole vain työntekijöistä – vaan koko järjestelmän toimintakyvystä."

Osaaminen ei synny hetkessä

Veturinkuljettajan koulutus kestää yli vuoden, ja todellinen ammattitaito hioutuu vuosien kokemuksella. Kokemus, tilannetaju ja turvallisuustietoisuus eivät synny PowerPointilla – ne syntyvät käytännössä.

Turvallisuus rakentuu kokemuksesta. Vain työssään kehittynyt ammattilainen tunnistaa vaarat ennen kuin ne toteutuvat.

Siksi henkilöstön jatkuvuus ei ole vain työehtoasia – vaan turvallisuustekijä. Jokainen matkustaja ansaitsee tietää, että ohjaimissa on ihminen, joka tietää mitä tekee.

Muutoksen kynnyksellä – mutta millä ehdoilla?

Suomi on siirtymässä kohti laajempaa kilpailua junaliikenteessä. Se voi olla hyvä asia, mutta vain jos sen toteutuksessa ei rikota peruspilareita:

  • Työehdot eivät saa heiketä
  • Henkilöstön osaaminen on turvattava
  • Alalle on jäätävä houkuttelevuutta ja jatkuvuutta

Työntekijöiden oikeudet – keinot ovat jo olemassa

Työelämän murros, yhtiöittämiset ja kilpailutukset herättävät huolta työntekijöiden tulevaisuudesta. On hyvä muistaa, että keinot työntekijöiden oikeuksien turvaamiseen ovat jo olemassa – ne pitää vain ottaa käyttöön.

Työntekijöiden oikeudet eivät ole este uudistuksille, vaan edellytys niiden onnistumiselle. Vastuullinen työnantaja ja reilut pelisäännöt ovat kaikkien etu.

Alla oleva vertailutaulukko näyttää, miten kolme eri keinoa – liikkeenluovutus, Lonka-sopimus ja EU-direktiivi 2001/23/EY – tukevat työntekijöiden asemaa eri tilanteissa:

Mitä vertaillaan Liikkeenluovutus Lonka-sopimus EU-direktiivi 2001/23/EY
Perusta Suomen laki Työnantajien välinen sopimus EU:n laki
Siirtyvätkö työntekijät automaattisesti? Kyllä, siirtyminen tapahtuu automaattisesti Ei automaattisesti – työnantajien pitää sopia siitä Kyllä – EU-laki vaatii automaattista siirtymistä
Säilyvätkö työntekijän oikeudet? Kyllä Kyllä, jos siitä sovitaan Kyllä
Missä tilanteessa käytetään? Kun toiminta siirtyy uudelle työnantajalle ja se pysyy ennallaan Kun liikkeenluovutuslaki ei päde – mutta halutaan silti turvata työehdot Samaa tilannetta varten kuin liikkeenluovutus
Mistä on peräisin? Suomen työlainsäädäntö Suomalainen työmarkkinakäytäntö EU:n yhteinen lainsäädäntö

Miltä maailma näyttää – onnistumisia ja varoituksia

Kansainväliset esimerkit osoittavat: ilman pelisääntöjä henkilöstön asema heikkenee – ja siitä kärsivät lopulta myös matkustajat.

Ruotsi: Liikkeenluovutusperiaate käytössä – henkilöstön asema turvattu
Saksa: Henkilöstövelvoitteet kirjattu kilpailutuksiin
Tanska: Työehtojen minimitasot sisällytetty kilpailutuksiin
Iso-Britannia: Työsuhteiden hajanaisuus johti vuorojen peruuntumisiin ja palvelutason laskuun
Alankomaat: Osa henkilöstöstä jäi heikompaan asemaan ja tasa-arvo mureni

Valtio ei voi vetäytyä vastuustaan

Rautateiden on oltava osa kansallista infrastruktuuria – ei vain kuntien murhe. Valtion rooli saavutettavuuden ja rahoituksen turvaajana on ratkaiseva

Kilpailutusta ei saa toteuttaa niin, että kunnat jätetään yksin. Valtion täytyy kantaa vastuunsa myös siellä, missä liikenteen järjestäminen ei ole kaupallisesti houkuttelevaa – mutta alueellisesti ja yhteiskunnallisesti elintärkeää.

Suorahankinta ei ole kilpailutuksen vastakohta – vaan täydentävä työkalu. Sen poistaminen keinovalikoimasta voisi heikentää juuri niitä yhteyksiä, joiden ylläpito on yhteiskunnallisesti kaikkein tärkeintä.

Kilpailutus voi toimia – jos se tehdään oikein

  • Turvaa työehdot
  • Mahdollistaa osaamisen siirtymisen
  • Arvostaa henkilöstöä – ei vain kalustoa tai kustannuksia

Kilpailutus ei saa olla henkilöstölle uhka – vaan mahdollisuus. Mutta se vaatii, että meitä kuunnellaan, jotka liikennettä oikeasti pyöritämme.

Jos haluamme toimivaa, turvallista ja vastuullista junaliikennettä, se ei synny sattumalta – vaan arvostamalla niitä ihmisiä, jotka pitävät pyörät pyörimässä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruutanan lähijunayhteys

Ruutanan lähijunayhteys Ruutanan lähijunayhteys – milloin juna viimein pysähtyy Ruutanassa? Sisällysluettelo Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Matka-aikavertailu Tampereelle Ruutanan seisake – merkittävä matkustajapotentiaali Ruutanan seisake – kolme toteutusvaihtoehtoa Mitä lähijuna toisi Kangasalle? Miksi raideliikenne on parempi vaihtoehto kuin bussi? Lähteet ja lisätietoa Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Ruutanalaiset ja muut Kangasalan asukkaat ovat jo vuosia odottaneet lähijunayhteyttä Tampereelle. Nyt se on lähempänä kuin koskaan. Seisakkeen paikka on selvitetty, toteutustavat on suunniteltu ja päätöksiä odotetaan. Lähijuna muuttaisi monen arjen – matka Tampereelle lyhenisi vain 10 minuuttiin. Tä...

Viimeinen pysäkki vai uusi alku? Kiskobussien tulevaisuus vaakalaudalla

Monille paikkakunnille kiskobussit on elintärkeä yhteys, joka pitää arjen rullaamassa. Työmatkat, opiskelut ja muut menot hoituu sujuvasti, kun juna kulkee. Mutta entä jos se ei enää kuljekaan? Tässä ollaan nyt isojen päätösten äärellä: laitetaanko vanhat kiskobussit kuntoon ja jatketaan niillä matkaa, vai onko aika siirtyä rataosien sähköistykseen tai akkujuniin? Ja jos mitään ei tehdä, niin kauanko nämä vanhat vehkeet vielä kestää? Nykyisten kiskobussien käyttöikä alkaa olla tapissa , ja niiden kunnossapito nielee koko ajan enemmän rahaa.  Traficomin arvion mukaan elinkaaren jatkaminen vaatisi vähintään 20 miljoonan euron investoinnit lähivuosina , että ne saataisiin pidettyä liikenteessä edes 2030-luvun alkupuolelle asti. Uudet ratkaisut kiskobussien tilalle – mikä on paras valinta? Koska kiskobussien elinkaari on päättymässä, on mietittävä, millä ne korvataan.  Vaihtoehtoja on kyllä tarjolla:  1. Sähköistäminen – Rataosuuksien sähköistys mahdollistaisi sähköjunien kä...

Ovatko kunnat valmiita ottamaan vastuun junaliikenteestä 2030?

Keskitetystä ohjauksesta kunnalliseen vastuuseen.  Kukoistus vai kuolema? – mitä Petteri Orpon hallituksen esitys tarkoittaa julkiselle henkilöjunaliikenteelle? Kiskobussi pysäkillä Keuruulla – joukkoliikenteen kehittämisen haasteet. Petteri Orpon hallitus on valmistelemassa merkittävää muutosta julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen järjestämiseen. Muutoksen myötä vastuu henkilöjunaliikenteen suunnittelusta ja rahoituksesta siirtyisi liikenne- ja viestintäministeriöltä (LVM) Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, ja valtion suorittama rahoitus siirtyisi kunnille.  Tämä herättää kysymyksiä siitä, miten uudistus vaikuttaa julkiseen liikenteeseen, erityisesti raideliikenteen kehittämiseen ja ylläpitämiseen tulevaisuudessa. Tarve junaliikenteen lisäämiselle on tunnistettu Kunnissa ja kaupunkiseuduilla on tunnistettu kasvava tarve junaliikenteen kehittämiselle. Tämä on hyvä asia. Sujuva ja kestävä joukkoliikenne on avainasemassa, kun halutaan vähentää liikenteen päästöjä, ed...