Siirry pääsisältöön

Matti Jämsä - CV

Matti Jämsä - CV
Matti Jämsä

Matti Jämsä

Kotikunta: Kangasala (Ruutana)  |  Syntymävuosi: 1984
Sähköposti: jamsa.matti@gmail.com, matti.jamsa@kangasala.fi
Blogi: Junat, työ ja tulevaisuus
Perhe: 👨‍👨‍👧‍👦 Aviomies, kolme lasta
Kielitaito: Suomi Suomi (äidinkieli), Englanti Englanti (hyvä), Ruotsi Ruotsi (perusteet)
Harrastukset: 🏒 Jääkiekko, 🚲 Pyöräily

📄 Lataa CV (Suomi, PDF) 🌍 Download CV (English, PDF)

📌 Profiili

Olen kokenut veturinkuljettaja, järjestöaktiivi sekä luottamushenkilö, jolla on vahva käytännön tuntemus raideliikenteestä, työelämästä ja työehtosopimusasioista. Toimin Kangasalan kaupunginvaltuutettuna ja Rautatiealan Unionin hallituksen jäsenenä. Uskon, että vaikuttaminen perustuu asiantuntemukseen ja kykyyn ymmärtää päätösten vaikutukset käytännön työhön.

🎓 Koulutus

KoulutusVuosi
Veturinkuljettajakoulutus2008
Elektroniikka- ja tietoliikenneasentaja2003
Peruskoulu1999

💼 Työkokemus

TyötehtäväAjanjakso
Veturinkuljettaja, VR-Yhtymä Oy2008– aktiivinen
Tietoliikenneasentaja, YIT Primatel Oy2005–2008
Maanrakennustyöt2003–2004
Talonmiehen kesälomasijaisuudet1999

🤝 Luottamustoimet ja järjestötoiminta

TehtäväAjanjakso
Kangasala Kangasalan kaupunki
Kaupunginvaltuutettu2025– aktiivinen
Kaupunginhallituksen varajäsen2025– aktiivinen
RAURautatiealan Unioni (RAU ry)
Hallituksen jäsen2018– aktiivinen
Sääntötyöryhmä2018– aktiivinen
Työvaliokunnan jäsen2017– aktiivinen
Palkkaustyöryhmä2015-2017
RAURautatiealan Unionin Tampereen osasto ry
Puheenjohtaja2012–2019
Jäsensihteeri2024–aktiivinen
Urheilutoimenjohtaja2015–aktiivinen
Muut luottamustehtävät
SAKSAK:n edustajiston jäsen2025– aktiivinen
VR:n henkilöstörahaston hallituksen jäsen2021– aktiivinen
Tampereen jääkiekkotuomarit ry (TAJT) - varapuheenjohtaja, erotuomarivalmentaja2021– aktiivinen
Suomen jääkiekkotuomarien liitto ry (SJTL) - hallituksen jäsen2025– aktiivinen

📚 Täydennyskoulutus

KoulutusVuosi
Johtamisen perusteet, 6 op2022
Luottamusmiesten peruskurssi2016
Neuvottelutaidon kurssi2013
Puheenjohtaja- ja sihteerikurssi2012
Nuorten järjestökurssi2008

🏅 Huomionosoitukset

Veturimiesten liitto VML

Hopeinen ansiomerkki
pitkäaikaisesta järjestötoiminnasta (2015)

Suomen Jääkiekkoliitto SJL

Toimihenkilön ansiomerkki n:o 189
jääkiekkoilun hyväksi tehdystä työstä (2017)

Rautatiealan Unioni RAU

Kultainen ansiomerkki
merkittävästä panoksesta liiton kehittämiseen (2023)

🛠️ Osaamisalueet

Raideliikenne ja liikennejärjestelmät

Laaja kokemus veturinkuljettajana, yhdyskuntasuunnittelun ja alueellisen liikenteen kehittämisen tuntemus.

Työelämän ja TES-asioiden tuntemus

Vahva osaaminen työehtosopimuksista, neuvotteluista ja käytännön soveltamisesta järjestötehtävissä.

Kuntapolitiikka ja hallinto

Kokemusta kaupunginvaltuustotyöstä ja yhdyskuntarakenteen kehittämisestä kunnallisella tasolla.

Järjestötoiminta eri tasoilla

Tehtäviä paikallisyhdistyksissä, ammattiliitossa ja valtakunnallisissa luottamustoimissa.

Yhteistyökyky ja rakentava toimintatapa

Tunnustettu kyky edistää asioita rakentavasti eri ryhmien välillä työelämässä ja luottamustehtävissä.

📩 Lopuksi

💬 Olen avoin uusille mahdollisuuksille ja keskustelulle siitä, miten voin osaamisellani edistää yhteisiä tavoitteita.

🙏 Kiitos ajastasi ja kiinnostuksestasi – ota rohkeasti yhteyttä!

Päivitetty: kesäkuu 2025

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruutanan lähijunayhteys

Ruutanan lähijunayhteys Ruutanan lähijunayhteys – milloin juna viimein pysähtyy Ruutanassa? Sisällysluettelo Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Matka-aikavertailu Tampereelle Ruutanan seisake – merkittävä matkustajapotentiaali Ruutanan seisake – kolme toteutusvaihtoehtoa Mitä lähijuna toisi Kangasalle? Miksi raideliikenne on parempi vaihtoehto kuin bussi? Lähteet ja lisätietoa Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Ruutanalaiset ja muut Kangasalan asukkaat ovat jo vuosia odottaneet lähijunayhteyttä Tampereelle. Nyt se on lähempänä kuin koskaan. Seisakkeen paikka on selvitetty, toteutustavat on suunniteltu ja päätöksiä odotetaan. Lähijuna muuttaisi monen arjen – matka Tampereelle lyhenisi vain 10 minuuttiin. Tä...

Viimeinen pysäkki vai uusi alku? Kiskobussien tulevaisuus vaakalaudalla

Monille paikkakunnille kiskobussit on elintärkeä yhteys, joka pitää arjen rullaamassa. Työmatkat, opiskelut ja muut menot hoituu sujuvasti, kun juna kulkee. Mutta entä jos se ei enää kuljekaan? Tässä ollaan nyt isojen päätösten äärellä: laitetaanko vanhat kiskobussit kuntoon ja jatketaan niillä matkaa, vai onko aika siirtyä rataosien sähköistykseen tai akkujuniin? Ja jos mitään ei tehdä, niin kauanko nämä vanhat vehkeet vielä kestää? Nykyisten kiskobussien käyttöikä alkaa olla tapissa , ja niiden kunnossapito nielee koko ajan enemmän rahaa.  Traficomin arvion mukaan elinkaaren jatkaminen vaatisi vähintään 20 miljoonan euron investoinnit lähivuosina , että ne saataisiin pidettyä liikenteessä edes 2030-luvun alkupuolelle asti. Uudet ratkaisut kiskobussien tilalle – mikä on paras valinta? Koska kiskobussien elinkaari on päättymässä, on mietittävä, millä ne korvataan.  Vaihtoehtoja on kyllä tarjolla:  1. Sähköistäminen – Rataosuuksien sähköistys mahdollistaisi sähköjunien kä...

Ovatko kunnat valmiita ottamaan vastuun junaliikenteestä 2030?

Keskitetystä ohjauksesta kunnalliseen vastuuseen.  Kukoistus vai kuolema? – mitä Petteri Orpon hallituksen esitys tarkoittaa julkiselle henkilöjunaliikenteelle? Kiskobussi pysäkillä Keuruulla – joukkoliikenteen kehittämisen haasteet. Petteri Orpon hallitus on valmistelemassa merkittävää muutosta julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen järjestämiseen. Muutoksen myötä vastuu henkilöjunaliikenteen suunnittelusta ja rahoituksesta siirtyisi liikenne- ja viestintäministeriöltä (LVM) Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, ja valtion suorittama rahoitus siirtyisi kunnille.  Tämä herättää kysymyksiä siitä, miten uudistus vaikuttaa julkiseen liikenteeseen, erityisesti raideliikenteen kehittämiseen ja ylläpitämiseen tulevaisuudessa. Tarve junaliikenteen lisäämiselle on tunnistettu Kunnissa ja kaupunkiseuduilla on tunnistettu kasvava tarve junaliikenteen kehittämiselle. Tämä on hyvä asia. Sujuva ja kestävä joukkoliikenne on avainasemassa, kun halutaan vähentää liikenteen päästöjä, ed...