Siirry pääsisältöön

Kiskobussiliikenteen haasteet ja tulevaisuus Suomessa: Ratkaisevat päätökset edessä

Kiskobussit ovat tärkeä osa Suomen alueellista junaliikennettä, erityisesti pienemmillä ja sähköistämättömillä rataosuuksilla, joissa matkustajamäärät eivät riitä suurempien junien liikennöinnin kannattavuuteen. Nyt kiskobussiliikenne on kuitenkin murrosvaiheessa. Nykyinen kalusto on saavuttamassa elinkaarensa pään, ja päätökset sen tulevaisuudesta on tehtävä pian, jotta näiden reittien palvelut voidaan turvata myös 2030-luvulla.
Kiskobussi pysähtyneenä Keuruun asemalla – esimerkki alueellisesta joukkoliikenteestä.

Kiskobussien merkitys Suomen raideliikenteessä

Kiskobussit palvelevat erityisesti alueita, joissa väestömäärä ja kysyntä eivät riitä markkinaehtoiseen liikenteeseen. Nämä reitit yhdistävät harvaan asuttuja alueita ja pienempiä kaupunkeja valtakunnalliseen raideliikenneverkostoon. Esimerkkejä kiskobussiliikenteen merkittävistä reiteistä ovat:

  • Joensuu–Nurmes: Pohjois-Karjalan tärkeä paikallisjunayhteys, joka palvelee niin arjen liikkumista kuin alueen elinvoimaisuutta.
  • Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä: Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan yhdistävä reitti, joka tukee maaseudun saavutettavuutta ja elinkeinoelämää.
  • Tampere–Keuruu: Tärkeä yhteys, joka palvelee sekä työmatkalaisia että alueen yrityksiä, vahvistaen Keuruun ja Tampereen välisiä yhteyksiä.
  • Savonlinna–Parikkala: Elintärkeä yhteys asukkaille ja matkailulle, yhdistäen Savonlinnan rataverkkoon ja valtakunnalliseen kaukojunaliikenteeseen.

Kiskobussireitit edistävät merkittävästi alueellista saavutettavuutta ja tukevat sekä työmatkaliikennettä että elinkeinoelämän tarpeita. Ilman näitä reittejä monien pienempien paikkakuntien liikenneyhteydet heikkenisivät huomattavasti, mikä saattaisi vaikuttaa negatiivisesti alueiden vetovoimaan ja elinvoimaisuuteen.

Kiskobussiliikenteen nykyiset haasteet ja tulevaisuuden näkymät

Vaikka kiskobussit ovat toimineet hyvin monilla reiteillä, nykyinen kalusto on vanhenemassa. Vuoteen 2030 mennessä suurin osa käytössä olevista kiskobusseista on elinkaarensa päässä. Niiden kunnossapito vaatisi lähivuosina vähintään 20 miljoonan euron investoinnit, jotta liikennöintiä voitaisiin jatkaa. Tämä on merkittävä taloudellinen haaste, mutta myös mahdollisuus harkita uudenlaista kalustoa ja toimintamallia.

Viime vuosina on nähty myös positiivisia edistysaskeleita. Yksi merkittävimmistä kehityskohteista on ollut Hanko–Hyvinkää-rataosuuden sähköistys, joka on nyt valmistunut. Sähköistyksen ansiosta Karjaa–Hanko-välillä liikennöineet kiskobussit on voitu korvata uudemmalla ja energiatehokkaammalla kalustolla, mikä parantaa sekä matkustusmukavuutta että liikenteen ympäristöystävällisyyttä.

H-juna aloittaa Hangon ja Karjaan välillä 8.1.2024

Samanaikaisesti Hyvinkää–Karjaa-välille on suunnitteilla matkustajaliikenteen kokeilu, joka voisi tuoda uusia mahdollisuuksia alueen joukkoliikenteelle. Mikäli kokeilu osoittautuu menestykseksi, se saattaa johtaa pysyvään matkustajaliikenteeseen reitillä, mikä parantaisi Uudenmaan sisäisiä liikenneyhteyksiä entisestään.

Kiskobussiliikenteen tulevaisuus Suomessa riippuu pitkälti siitä, kuinka joukkoliikenteen kehittämiseen panostetaan ja kuinka rataverkkoa ylläpidetään ja modernisoidaan. 

Vaihtoehdot kiskobussiliikenteen tulevaisuudelle

  1. Nykyisen kaluston elinkaaren jatkaminen:
    Nykyisten kiskobussien käyttöiän pidentäminen vaatisi merkittäviä investointeja kunnossapitoon. Tämä voi olla lyhyen aikavälin ratkaisu, mutta pitkällä aikavälillä modernisoinnin kustannukset saattavat ylittää uuden kaluston hankinnan hyödyt.

  2. Uuden kaluston hankinta:
    Moderni, vähäpäästöinen kalusto, kuten akkukäyttöiset junat, voisi olla kestävä ratkaisu kiskobussiliikenteen reiteille. Nämä junat sopisivat erityisesti sähköistämättömille rataosuuksille, joissa kysyntä on vähäistä mutta liikenneyhteyksien tarve suuri. Akkukäyttöiset junat vähentäisivät myös päästöjä ja toimisivat ympäristöystävällisen liikenteen edelläkävijöinä. Lue lisää: Akkujunat – Raideliikenteen hiljainen vallankumous

  3. Vaihtoehtoiset ratkaisut:
    Joillain matalan kysynnän reiteillä voi olla taloudellisesti järkevää harkita linja-autoliikenteen kehittämistä junien sijaan. Tämä olisi kuitenkin toteutettava huolellisesti, jotta alueiden saavutettavuus ja palvelutaso eivät heikentyisi.

Alueellisen junaliikenteen tulevaisuus – miksi sen säilyttäminen on tärkeää?

Nykyinen kiskobussiliikenne on enemmän kuin vain matkustamista paikasta toiseen. Se on osa alueiden elinvoimaisuutta ja tärkeä tekijä ihmisten arjen sujuvuudessa. Säilyttämällä ja kehittämällä kiskobussiliikennettä voidaan:

  • Vahvistaa alueiden saavutettavuutta: Junayhteydet helpottavat työmatkaliikennettä ja tukevat paikallista elinkeinoelämää.
  • Edistää kestävää liikkumista: Akkukäyttöiset tai muut vähäpäästöiset ratkaisut voisivat vähentää liikenteen päästöjä.
  • Tukea alueellista tasa-arvoa: Kiskobussireitit varmistavat, että myös pienemmillä paikkakunnilla on toimivat liikenneyhteydet.

Tulevaisuuden visio – alueelliset junayhteydet kaikille

Kiskobussiliikenteen tulevaisuus riippuu nyt tehtävistä päätöksistä. On varmistettava, että pienemmätkin paikkakunnat pysyvät mukana raideliikenteen kehityksessä. Moderni kalusto, tarkkaan suunniteltu palvelutaso ja alueiden tarpeiden huomioiminen voivat tehdä kiskobussiliikenteestä kestävän ja kilpailukykyisen osan Suomen raideliikennejärjestelmää.

Nyt on aika investoida tulevaisuuteen, joka kuuluu kaikille – myös niille, jotka asuvat suurten kaupunkien ulkopuolella.

Veturinkuljettaja ja Rautatiealan Unionin hallituksen jäsen

Matti Jämsä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ruutanan lähijunayhteys

Ruutanan lähijunayhteys Ruutanan lähijunayhteys – milloin juna viimein pysähtyy Ruutanassa? Sisällysluettelo Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Matka-aikavertailu Tampereelle Ruutanan seisake – merkittävä matkustajapotentiaali Ruutanan seisake – kolme toteutusvaihtoehtoa Mitä lähijuna toisi Kangasalle? Miksi raideliikenne on parempi vaihtoehto kuin bussi? Lähteet ja lisätietoa Miksi Ruutana tarvitsee lähijunan? Ruutanalaiset ja muut Kangasalan asukkaat ovat jo vuosia odottaneet lähijunayhteyttä Tampereelle. Nyt se on lähempänä kuin koskaan. Seisakkeen paikka on selvitetty, toteutustavat on suunniteltu ja päätöksiä odotetaan. Lähijuna muuttaisi monen arjen – matka Tampereelle lyhenisi vain 10 minuuttiin. Tä...

Viimeinen pysäkki vai uusi alku? Kiskobussien tulevaisuus vaakalaudalla

Monille paikkakunnille kiskobussit on elintärkeä yhteys, joka pitää arjen rullaamassa. Työmatkat, opiskelut ja muut menot hoituu sujuvasti, kun juna kulkee. Mutta entä jos se ei enää kuljekaan? Tässä ollaan nyt isojen päätösten äärellä: laitetaanko vanhat kiskobussit kuntoon ja jatketaan niillä matkaa, vai onko aika siirtyä rataosien sähköistykseen tai akkujuniin? Ja jos mitään ei tehdä, niin kauanko nämä vanhat vehkeet vielä kestää? Nykyisten kiskobussien käyttöikä alkaa olla tapissa , ja niiden kunnossapito nielee koko ajan enemmän rahaa.  Traficomin arvion mukaan elinkaaren jatkaminen vaatisi vähintään 20 miljoonan euron investoinnit lähivuosina , että ne saataisiin pidettyä liikenteessä edes 2030-luvun alkupuolelle asti. Uudet ratkaisut kiskobussien tilalle – mikä on paras valinta? Koska kiskobussien elinkaari on päättymässä, on mietittävä, millä ne korvataan.  Vaihtoehtoja on kyllä tarjolla:  1. Sähköistäminen – Rataosuuksien sähköistys mahdollistaisi sähköjunien kä...

Ovatko kunnat valmiita ottamaan vastuun junaliikenteestä 2030?

Keskitetystä ohjauksesta kunnalliseen vastuuseen.  Kukoistus vai kuolema? – mitä Petteri Orpon hallituksen esitys tarkoittaa julkiselle henkilöjunaliikenteelle? Kiskobussi pysäkillä Keuruulla – joukkoliikenteen kehittämisen haasteet. Petteri Orpon hallitus on valmistelemassa merkittävää muutosta julkisesti tuetun henkilöjunaliikenteen järjestämiseen. Muutoksen myötä vastuu henkilöjunaliikenteen suunnittelusta ja rahoituksesta siirtyisi liikenne- ja viestintäministeriöltä (LVM) Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, ja valtion suorittama rahoitus siirtyisi kunnille.  Tämä herättää kysymyksiä siitä, miten uudistus vaikuttaa julkiseen liikenteeseen, erityisesti raideliikenteen kehittämiseen ja ylläpitämiseen tulevaisuudessa. Tarve junaliikenteen lisäämiselle on tunnistettu Kunnissa ja kaupunkiseuduilla on tunnistettu kasvava tarve junaliikenteen kehittämiselle. Tämä on hyvä asia. Sujuva ja kestävä joukkoliikenne on avainasemassa, kun halutaan vähentää liikenteen päästöjä, ed...